8 فوریه 2022- روزه داری داوطلبانه، به عنوان مثال روزه های متناوب، برای بسیاری از افراد بسته به شرایط فردی آنها برای سلامتی مفید است. به عنوان مثال، دوره های کنترل شده ی گرسنگی می تواند از بیماری هایی مانند دیابت و چاقی جلوگیری کرده و آنها را بهبود بخشد. اکنون محققان دریافته اند که سیستم ایمنی نقش مهمی در تضمین تأثیرات مثبت روزه بر بدن ما ایفا می کند. یافته‌های جدید به توسعه درمان‌های مؤثرتر مبتنی بر روزه کمک می‌کند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که چگونه روزه‌داری می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن برای بهبود شرایط مختلف التهابی مزمن تأثیر بگذارد، اما اطلاعات کمی در مورد اینکه چگونه پاسخ‌های ایمنی ممکن است تعیین کننده ی سلامت متابولیسم باشد، در دست است. از آنجایی که کبد یک مرکز اصلی و تنظیم کننده متابولیسم است، گروهی از محققان بر روی درک چگونگی ارتباط سلول های کبد و سلول های ایمنی موجود در کبد با یکدیگر در شرایط روزه داری تمرکز کردند. این مطالعه تلاش مشترک هلمهولتز مونیخ، دانشگاه Ulm، دانشگاه فنی مونیخ (TUM)، مرکز تحقیقات دیابت آلمان(DZD)، بیمارستان دانشگاه هایدلبرگ و دانشگاه جنوب دانمارک بود.

فعالیت ایمنی برای پاسخ متابولیک به روزه داری، ضروری است

محققان DNA سلول های کبد و سلول های ایمنی را اسکن و بررسی کردند که کدام بخش از DNA آنها فعال است و کدام مولکول های پیام رسان در نتیجه آزاد می شوند. یافته‌های آن‌ها نشان داد که این سلول‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و نقش مولکولی را که تقریباً در تمام سلول‌های بدن ما بیان می‌شود، یعنی گیرنده گلوکوکورتیکوئید، برجسته کرد. دکتر Anne Loft، از هلمهولتز مونیخ می گوید: ما کشف کردیم که در سلول های ایمنی، این گیرنده به طور خاص اجازه می دهد تا در طول روزه داری بین انواع سلول ها ارتباط ایجاد شود. با حذف این گیرنده فقط در سلول های ایمنی، شاهد خاموش شدن سیگنال های روزه در سلول های کبدی بودیم. این به این معنی است که سلولهای سیستم ایمنی بدن می توانند مستقیماً بر تأثیر روزه بر متابولیسم ما تأثیر بگذارند.

دکتر جورجیو کاراتی و دکتر یان تاکرمن از دانشگاه Ulm افزودند: در واقع، این اولین باری است که این فرآیند را در شرایط «سالم» می‌بینیم. این ثابت می کند که سطح پایین فعالیت ایمنی یا التهاب برای پاسخ متابولیک متعادل به روزه داری، ضروری است.

ثابت شده است که روزه داری داوطلبانه، برای پیشگیری از تعدادی از بیماری های متابولیک انسان، از جمله دیابت نوع 2 و چاقی مفید است. در حال حاضر افزایش افرادی که از این بیماری های متابولیک رنج می برند، خیره کننده است و از سوی دیگر هیچ نشانه ای از کاهش سرعت ابتلا به این بیماریها مشاهده نمی شود. دکتر استفان هرزیگ، سرپرست این مطالعه در هلمهولتز مونیخ، می‌گوید: یافته های ما به درک مکانیسم‌های مولکولی پشت این بیماری‌ها کمک می‌کند و در نهایت ممکن است به توسعه درمان‌های مؤثر مبتنی بر روزه داری، منجر شود.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/02/220208105216.htm